آیا تا کنون درگیر پرونده‌های مرتبط با دعاوی شهرداری شده‌اید؟



امروزه احتمالاً هر کسی در نزدیکان خود افراد بسیاری را می‌شناسد که در رابطه با امور مختلف با شهرداری شهر خود دچار اختلاف نظر شده و ناچار به حضور در دادگاه‌های مختلف در رابطه با انواع دعاوی شهرداری گردیده باشد.

با گسترش زندگی مدرن شهری در جهان به دنبال آن در ایران، نهادهایی برای حل و فصل امور شهری تأسیس گردیدند که در ایران به عنوان شهرداری شناخته شدند. به طور عرفی شهرداری‌ها در سرتاسر جهان نهادی غیردولتی و مستقل از قوای سه‌گانه هستند. این نهاد خود دارای اختیارات و قدرت تصویب آیین‌نامه‌های مختلف و اجرای است؛ هر چند که موظف به تبعیت از سایر قوانین کشوری (مصوب در پارلمان، هیئت دولت و یا شوراهای بالادستی مانند شورای عالی شهرسازی و معماری یا کمیسیون ماده 5 همین شورا) نیز هست. به همین علت در دادگاه‌های مرتبط با دعاوی شهرداری عنایت به این آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌ها و مشورت با وکیل دعاوی شهرداری متبحر و مسلط به آن ضروری است. همچنین تنها مرجع حل و فصل اختلافات و دعاوی شهرداری دادگستری نبوده و کمیسیون‌های ماده 77 شهرداری در مورد حل اختلاف شهرداری و شهروندان در مورد عوارض، ماده 100 شهرداری در مورد اختلافات تخلفات ساختمانی، ماده 99 شهرداری در بحث ساخت و ساز خارج از حریم و دیوان عدالت اداری قوه‌ی قضائیه کشور در خصوص تخلف از قوانین توسط شهرداری نیز در کنار دادگاه‌های عمومی قدرت تنفیذ حکم را دارا می‌باشند.

 

دعاوی شهرداری


مهم‌ترین مسأله‌ای که درباره‌ی دعاوی شهرداری باید از آن آگاه باشید، پیچیدگی منحصر به فرد قوانین مرتبط با این نهاد است. چه آن که در هر بحث از مباحث، قوانین و آیین‌نامه‌های مفصلی در طی سال‌ها تصویب و ابلاغ گردیده است. به همین دلیل حتما در دعاوی شهرداری از مشورت و حتی همکاری با وکلای متخصص بهره ببرید تا از پامال شدن حقوق خود در پیچ و خم‌های قانونی متضرر نشوید.

دعاوی شهرداری

 

 



در حال حاضر مهم‌ترین و رایج‌ترین دعاوی شهرداری مطروحه در مراجع حل اختلاف کشور در رابطه با قوانین ساخت و ساز و بهره‌برداری از املاک و زمین‌های مختلف می‌باشد. این اختلافات ممکن است در مسائلی همچون معاملات املاک بین نهاد شهرداری و شهروندان، تسویه‌ی حساب‌های پیمان‌کاران شهرداری‌ها، نحوه‌ و حدود حق بهره‌برداری مالکین از دارایی‌های خود، روشن شدن وضعیت مناقصات و امور مشابه دیگر پیش بیاید. از این میان هر یک از اختلافات مرجع رسیدگی متفاوتی خواهند داشت.

دعاوی شهرداری قابل بررسی در دیوان عدالت اداری شامل موارد اعتراض و یا شکایت از رای کمیسیون ماده 100 و77، فرجام‌خواهی به رای کمیسیون‌های مشاغل مزاحم و یا باغات، شکایت از مصوبات کمیسیون ماده 5، شورای عالی شهرسازی، شوراهای اسلامی شهرها، اعتراض به تملک غیرقانونی اراضی توسط شهرداری، دعوای احراز وقوع تخلف شهرداری هستند.

دیگر دعاوی شهرداری که ممکن است در دادگاه های حقوقی رسیدگی می‌توانند شامل موارد ابطال قراردادها و صلح‌نامه‌ها و هبه‌نامه‌های بسته شده با نهاد شهرداری، مطالبه‌ی بهای ملک تصرف‌شده از سوی این نهاد یا مطالبه خسارت، دعوی خلع ید تصرف عدوانی و سایر دعاوی عمومی مشابه که ممکن است در آن شهرداری نیز به عنوان شاکی ظاهر شود.

آخرین مبحث که نمی‌توان از ذکر آن خودداری کرد دعاوی کیفری علیه شهرداری هستند که ممک است گاهی حادث گردند. از جمله اهم موارد باید به شکایت کیفری علیه شهرداری بابت تصرف عدوانی، ممانعت از حق و یا مزاحمت از حق، شکایت از شهرداری و مأمورین آن به عنوان تخریب و ورود غیرقانونی به ملک، دریافت وجه غیرقانونی و …نام برد.

Comments

Popular posts from this blog

نکات مهم در قیمت موبایل و خرید اقساطی موبایل

ترکیب فوق العاده ایسوس راگ و لوازم جانبی گیمینگ

درباره بیت کوین و خرید آن