قانون سقط درمانی و مجازات سقط غیر قانونی جنین

به طور کلی در قوانین کشور ما سقط جنین جرم محسوب می‌شود و در صورت انجام آن به صورت غیر قانونی، برای فرد خاطی در قانون مجازات در نظر گرفته شده است. اما در بعضی موارد که در قانون سقط درمانی ذکر شده است؛ سقط جنین مجاز در نظر گرفته شده است.

قانون سقط درمانی

در این مقاله به بررسی مجازات در نظر گرفته شده برای سقط غیرقانونی و موارد مجاز برای سقط جنین در قانون سقط درمانی را بررسی خواهیم کرد.

موارد سقط جنین قانونی در ایران

از مواردی که در قانون سقط درمانی اجازه سقط جنین داده شده است، میتوان این مورد را گفت که در صورتی که به دلیل بیماری مادر، بارداری، سلامت مادر را به خطر بیاندازد، تقاضای اجرای قانون سقط درمانی از طرف پزشکی قانونی پذیرفته خواهد شد.

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که این عمل باید قبل از 4 ماهگی و با معرفی از طرف پزشک معالج و یا دستور قضایی انجام ‌شود.

همچنین در صورتی که بدن جنین به صورت طبیعی تشکیل نشده باشد یا اصطلاحا ناقص الخلقه باشد، تا قبل از 4 ماهگی می توان قانون سقط درمانی را اجرا کرد.

در صورتی که مادر باردار یکی از شرایط فوق را داشته باشد، تنها تا قبل از اینکه جنین به چهار ماهگی برسد می تواند مجوز اجرای قانون سقط درمانی را دریافت کند.

لازم به ذکر است که در بعضی از موارد در قانون سقط درمانی، اقدام به سقط مجاز است. تهدید سلامت مادر یکی از دلایلی است که این موضوع در قانون در نظر گرفته شده است.

توجه داشته باشید که در هر صورت سقط جنین پس از ولوج روح و یا دمیده شدن روح در جنین (بعد از 4 ماهگی جنین) جرم بوده و کسی که این خطا را مرتکب شود، مجازات خواهد شد. شما میتوانید از طریق اپلیکیشن قوانین و مقررات دیگر استثناهای این مورد را مشاهده کنید.

مجازات سقط غیر قانونی جنین

سقط غیر قانونی جنین عبارت است از خارج کردن جنین از رحم مادر و پایان بخشیدن به حیات او به صورت غیر قانونی و بدون داشتن مجوز قانون سقط درمانی.

توجه داشته باشید پس از 4 ماهگی سقط جنین به هر دلیلی جرم محسوب شده و مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

قانون سقط درمانی

سقط جنین در صورت تایید پزشکی قانونی قبل از ولوج روح ( 4 ماهگی) انجام می شود. اگر سقط جنین بدون داشتن دلیل درمانی و یا حکم قضایی انجام شود، غیر قانونی بوده و با مرتکبین مطابق مقررات رفتار خواهد شد.

در صورت انجام سقط غیرقانونی، علاوه بر مادر، تکنسین انجام دهنده عمل سقط و اشخاص راهنمای مادر در فراهم کردن موقعیت سقط جنین نیز بنا به تصمیم قانونگذار مجازات خواهند شد. حبس تعزیری و پرداخت دیه از جمله مجازات افرادی که به جرم سقط غیر مجاز جنین مرتکب می شوند هستند.

قانون جدید سقط درمانی

در حال حاضر مواردی که در قانون سقط درمانی اجرا می‌شودف به شکل بالاست. اما از آنجا که قانون سقط درمانی جزء قوانینی است که می تواند اصلاحات زیادی داشته باشد. بنابراین پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید به آخرین اصلاحات قانون سقط درمانی دسترسی داشته باشید؛ میتوانید از یک اپلیکیشن قوانین و مقررات معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

با استفاده از یک اپلیکیشن قوانین و مقررات میتوانید به همه قوانین در این زمینه و زمینه های مرتبط دسترسی داشته باشید.

در این زمینه ما به شما اپلیکیشن قوانین و مقررات شهرداد را معرفی میکنیم. چرا که علاوه بر جامع بودن قوانین و مقررات موجود در آن شما میتوانید با وکلای خبره در این زمینه نیز در ارتباط باشید و مشاوره حقوقی از او دریافت کنید.

Comments

Popular posts from this blog

نکات مهم در قیمت موبایل و خرید اقساطی موبایل

ترکیب فوق العاده ایسوس راگ و لوازم جانبی گیمینگ

درباره بیت کوین و خرید آن